Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’ndan:
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, mesafeli sözleşmelere
ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, mesafeli sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler aracılığıyla yapılan satışlar,
c) Halka açık telefon vasıtasıyla telekomünikasyon operatörleriyle bu
telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya
kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve bunların yeniden
satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli
teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya işyerine götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (d) bentlerindeki bilgi
verme yükümlülüğü ile 18 inci ve 19 uncu maddelerde yer alan yükümlülükler
saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri, çocuk, yaşlı ya da hasta bakımı gibi ailelerin ve
kişilerin desteklenmesine yönelik sosyal hizmetler
ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502
sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 48 inci ve 84 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik: Bilgisayar programı, uygulama, oyun, müzik, video ve metin
gibi dijital şekilde sunulan her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan ya da yapılması
taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü tüketici işleminin konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı: Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen
bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine
elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan
ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan veren kısa mesaj, elektronik
posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya
ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz
mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses,
görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı
fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına
yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında
sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an da dahil olmak üzere
uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya
mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da
hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya
mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal sunanın adına ya da hesabına
hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya
tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı: Mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon,
elektronik posta mesajı, kısa mesaj, internet gibi fiziksel olarak karşı
karşıya gelinmeksizin sözleşme kurulmasına imkan veren her türlü
araç veya ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir mesafeli sözleşme ile ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı
ya da üçüncü bir kişi tarafından sözleşme konusu mal ya da hizmete ilave
olarak tüketiciye sağlanan mal veya hizmete ilişkin sözleşmeyi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön Bilgilendirme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1) Tüketici, mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya da
buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki
hususların tamamını içerecek şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından
bilgilendirilmek zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya hizmetin temel nitelikleri,
b) Satıcı veya sağlayıcının adı veya unvanı, varsa MERSİS numarası,
c) Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ile hızlı bir şekilde irtibat
kurmasına imkan veren, satıcı veya sağlayıcının açık adresi, telefon
numarası ve benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının
adına ya da hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,
ç) Satıcı veya sağlayıcının tüketicinin şikayetlerini iletmesi için
(c) bendinde belirtilenden farklı iletişim bilgileri var ise, bunlara ilişkin
bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı, niteliği
itibariyle önceden hesaplanamıyorsa fiyatın hesaplanma usulü, varsa tüm
nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile bunların önceden hesaplanamaması
halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması aşamasında uzaktan iletişim aracının kullanım
bedelinin olağan ücret tarifesi üzerinden hesaplanamadığı durumlarda,
tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) Ödeme, teslimat, ifaya ilişkin bilgiler ile varsa bunlara ilişkin
taahhütler ve satıcı veya sağlayıcının şikayetlereilişkin çözüm
yöntemleri,
g) Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları, süresi,
usulü ve satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı açık adres, faks numarası veya elektronik
posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca cayma hakkının kullanılamadığı durumlarda,
tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına ya da hangi koşullarda cayma
hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının talebi üzerine, varsa tüketici tarafından
ödenmesi veya sağlanması gereken depozitolar ya da diğer mali teminatlar ve
bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin işlevselliğini etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının bildiği ya da makul olarak bilmesinin beklendiği,
dijital içeriğin hangi donanım ya da yazılımla birlikte çalışabileceğine
ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını Tüketici Mahkemesine
veya Tüketici Hakem Heyetine yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen bilgiler, mesafeli sözleşmenin ayrılmaz bir
parçasıdır ve taraflar aksini açıkça kararlaştırmadıkça bu bilgiler
değiştirilemez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkranın (d) bendinde yer alan ek
masraflara ilişkin bilgilendirme yükümlülüğünü yerine getirmezse, tüketici
bunları karşılamakla yükümlü değildir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinde yer alan toplam fiyatın, belirsiz süreli
sözleşmelerde veya belirli süreli abonelik sözleşmelerinde, her faturalama
dönemi bazında toplam masrafları içermesi zorunludur.
(5) Açık artırma veya eksiltme yoluyla kurulan sözleşmelerde, birinci
fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer alan bilgilerin yerine açık
artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer verilebilir.
(6) Ön bilgilendirme yapıldığına ilişkin ispat yükü satıcı veya sağlayıcıya
aittir.
Ön bilgilendirme yöntemi
MADDE 6 – (1) Tüketici, 5 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen tüm hususlarda, kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak
en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve
okunabilir bir şekilde satıcı veya sağlayıcı tarafından yazılı olarak veya
kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek zorundadır.
(2) Mesafeli sözleşmenin internet yoluyla kurulması halinde, satıcı veya
sağlayıcı;
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan bilgilendirme yükümlülüğü
saklı kalmak kaydıyla, aynı fıkranın (a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer
alan bilgileri bir bütün olarak, tüketicinin ödeme yükümlülüğü altına
girmesinden hemen önce açık bir şekilde ayrıca göstermek,
b) Herhangi bir gönderim kısıtlamasının uygulanıp uygulanmadığını ve hangi
ödeme araçlarının kabul edildiğini, en geç tüketici siparişini vermeden önce,
açık ve anlaşılabilir bir şekilde belirtmek
zorundadır.
(3) Mesafeli sözleşmenin sesli iletişim yoluyla kurulması halinde, satıcı
veya sağlayıcı 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (d), (g) ve (h)
bentlerinde yer alan hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık
ve anlaşılır bir şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin
birinci fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya
hizmet ifasına kadar yazılı olarak göndermek zorundadır.
(4) Siparişe ilişkin bilgilerin sınırlı alanda ya da zamanda sunulduğu bir
ortam yoluyla mesafeli sözleşmenin kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5
inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer
alan hususlarda, tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve anlaşılabilir
bir şekilde söz konusu ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci
fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya hizmet
ifasına kadar yazılı olarak göndermek zorundadır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirtilen yöntemlerle kurulan ve anında ifa
edilen hizmet satışlarına ilişkin sözleşmelerde tüketicinin, sipariş vermeden
hemen önce söz konusu ortamda 5 inci maddenin birinci fıkrasının sadece (a),
(b), (d) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda açık ve anlaşılır bir şekilde
bilgilendirilmesi yeterlidir.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 7 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin
6 ncı maddede belirtilen yöntemlerle ön bilgileri edindiğini
kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak teyit etmesini sağlamak
zorundadır. Aksi halde sözleşme kurulmamış sayılır.
Ön bilgilendirmeye ilişkin diğer yükümlülükler
MADDE 8 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketici siparişi
onaylamadan hemen önce, verilen siparişin ödeme yükümlülüğü anlamına geldiği
hususunda tüketiciyi açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirmek zorundadır.
Aksi halde tüketici siparişi ile bağlı değildir.
(2) Tüketicinin mesafeli sözleşme kurulması amacıyla satıcı veya sağlayıcı
tarafından telefonla aranması durumunda, her görüşmenin başında satıcı veya
sağlayıcı kimliğini, eğer bir başkası adına veya hesabına arıyorsa bu kişinin
kimliğini ve görüşmenin ticari amacını açıklamalıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Cayma Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 9 – (1) Tüketici, on dört gün içinde herhangi bir gerekçe
göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin
kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya
tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar.
Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre
içinde de cayma hakkını kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı ayrı teslim edilen mallarda,
tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son malı
teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından
belirlenen üçüncü kişinin son parçayı teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde,
tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı
teslim aldığı gün
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim
olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde, mal
teslimine ilişkin cayma hakkı hükümleri uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 10 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, cayma hakkı konusunda
tüketicinin bilgilendirildiğini ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma
hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak
için on dört günlük süreyle bağlı değildir. Bu süre her halükarda cayma süresinin
bittiği tarihten itibaren bir yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde bilgilendirmenin bir yıllık süre
içinde yapılması halinde, on dört günlük cayma hakkı süresi, bu
bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 11 – (1) Cayma hakkının kullanıldığına dair bildirimin
cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile
satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmesi yeterlidir.
(2) Cayma hakkının kullanılmasında tüketici, EK’te yer alan formu
kullanabileceği gibi cayma kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir.
Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya cayma
beyanını gönderebilmesi için internet sitesi üzerinden seçenek de sunabilir. İnternet
sitesi üzerinden tüketicilere cayma hakkı sunulması durumunda satıcı veya
sağlayıcı, tüketicilerin iletmiş olduğu cayma taleplerinin kendilerine
ulaştığına ilişkin teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla yapılan satışlarda, satıcı veya
sağlayıcı, EK’te yer alan formu en geç mal teslimine veya hizmet
ifasına kadar tüketiciye göndermek zorundadır. Tüketici bu tür satışlarda da
cayma hakkını kullanmak için bu formu kullanabileceği gibi, ikinci fıkradaki yöntemleri
de kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma hakkının kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü
tüketiciye aittir.
Satıcı veya sağlayıcının yükümlülükleri
MADDE 12 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını
kullandığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört
gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları da dahil olmak
üzere tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, birinci fıkrada belirtilen tüm geri ödemeleri,
tüketicinin satın alırken kullandığı ödeme aracına uygun bir şekilde ve
tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapmak
zorundadır.
(3) Cayma hakkının kullanımında, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi
kapsamında, satıcının iade için belirttiği taşıyıcı aracılığıyla malın geri
gönderilmesi halinde, tüketici iadeye ilişkin masraflardan sorumlu tutulamaz.
Satıcının ön bilgilendirmede iade için herhangi bir taşıyıcıyı belirtmediği
durumda ise, tüketiciden iade masrafına ilişkin herhangi bir bedel talep
edilemez. İade için ön bilgilendirmede belirtilen taşıyıcının, tüketicinin
bulunduğu yerde şubesinin olmaması durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf
talep etmeksizin iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla
yükümlüdür.
Tüketicinin yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Satıcı veya sağlayıcı malı kendisinin geri
alacağına dair bir teklifte bulunmadıkça, tüketici cayma hakkını kullandığına
ilişkin bildirimi yönelttiği tarihten itibaren on gün içinde malı satıcı veya
sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri göndermek zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi içinde malı, işleyişine, teknik özelliklerine ve
kullanım talimatlarına uygun bir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen
değişiklik ve bozulmalardan sorumlu değildir.
Cayma hakkının kullanımının yan sözleşmelere etkisi
MADDE 14 – (1) Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri saklı kalmak
koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda yan sözleşmeler de
kendiliğinden sona erer. Bu durumda tüketici, 13 üncü maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen haller dışında herhangi bir masraf, tazminat veya cezai
şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını kullandığını yan
sözleşmenin tarafı olan üçüncü kişiye derhal bildirmelidir.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 15 – (1) Taraflarca aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici
aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara bağlı olarak değişen ve
satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya hizmetlere ilişkin
sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan
mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine
ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları
açılmış olan mallardan; iadesi sağlık ve hijyen açısından uygun
olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması
mümkün olmayan mallara ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu
unsurları açılmış olması halinde maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik
ve bilgisayar sarf malzemelerine ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi
süreli yayınların teslimine ilişkin sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya
taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme
amacıyla yapılan boş zamanın değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler veya tüketiciye anında
teslim edilen gayrimaddi mallara ilişkin sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan
hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler
Sözleşmenin ifası ve teslimat
MADDE 16 – (1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren taahhüt ettiği süre içinde edimini
yerine getirmek zorundadır. Mal satışlarında bu süre her halükarda otuz günü
geçemez.
(2) Satıcı veya sağlayıcının birinci fıkrada yer alan yükümlülüğünü yerine
getirmemesi durumunda, tüketici sözleşmeyi feshedebilir.
(3) Sözleşmenin feshi durumunda, satıcı veya sağlayıcı, varsa teslimat
masrafları da dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri fesih
bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde
tüketiciye 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt
Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenen kanuni faiziyle
birlikte geri ödemek ve varsa tüketiciyi borç altına sokan tüm kıymetli evrak
ve benzeri belgeleri iade etmek zorundadır.
(4) Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine
getirilmesinin imkansızlaştığı hallerde satıcı veya sağlayıcının bu
durumu öğrendiği tarihten itibaren üç gün içinde tüketiciye yazılı olarak
veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirmesi ve varsa teslimat masrafları da
dâhil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri bildirim tarihinden itibaren en
geç on dört gün içinde iade etmesi zorunludur. Malın stokta bulunmaması
durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul
edilmez.
Zarardan sorumluluk
MADDE 17 – (1) Satıcı, malın tüketici ya da tüketicinin taşıyıcı
dışında belirleyeceği üçüncü bir kişiye teslimine kadar oluşan kayıp ve
hasarlardan sorumludur.
(2) Tüketicinin, satıcının belirlediği taşıyıcı dışında başka bir taşıyıcı
ile malın gönderilmesini talep etmesi durumunda, malın ilgili taşıyıcıya
tesliminden itibaren oluşabilecek kayıp ya da hasardan satıcı sorumlu
değildir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 18 – (1) Kurulmuş olan sözleşmeye ilişkin olarak
tüketicilerin iletişime geçebilmesi için satıcı veya sağlayıcı tarafından bir
telefon hattı tahsis edilmesi durumunda, bu hat ile ilgili olarak satıcı veya
sağlayıcı olağan ücret tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemez.
İlave ödemeler
MADDE 19 – (1) Sözleşme kurulmadan önce, sözleşme yükümlülüğünden
kaynaklanan ve üzerinde anlaşılmış esas bedel dışında herhangi bir ilave
bedel talep edilebilmesi için tüketicinin açık onayının ayrıca alınması
zorunludur.
(2) Tüketicinin açık onayı alınmadan ilave ödeme yükümlülüğü doğuran
seçeneklerin kendiliğinden seçili olarak sunulmuş olmasından dolayı tüketici
bir ödemede bulunmuş ise, satıcı veya sağlayıcı bu ödemelerin iadesini derhal
yapmak zorundadır.
Bilgilerin saklanması ve ispat yükümlülüğü
MADDE 20 − (1) Satıcı veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenen cayma hakkı, bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki
yükümlülüklerine dair her bir işleme ilişkin bilgi ve belgeyi üç yıl boyunca
saklamak zorundadır.
(2) Oluşturdukları sistem çerçevesinde, uzaktan iletişim araçlarını kullanmak
veya kullandırmak suretiyle satıcı veya sağlayıcı adına mesafeli sözleşme
kurulmasına aracılık edenler, bu Yönetmelikte yer alan hususlardan dolayı
satıcı veya sağlayıcı ile yapılan işlemlere ilişkin kayıtları üç yıl boyunca
tutmak ve istenilmesi halinde bu bilgileri ilgili kurum, kuruluş ve
tüketicilere vermekle yükümlüdür.
(3) Satıcı veya sağlayıcı elektronik ortamda tüketiciye teslim
edilen gayrimaddi malların veya ifa edilen hizmetlerin ayıpsız
olduğunu ispatla yükümlüdür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 21 – (1) 6/3/2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay
sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı
yürütür.
|